2024/04/13 更新

写真a

リア, デイビット
REAR, David
REAR, David
所属
理工学部 教授
その他担当機関
理工学研究科共通科目
連絡先
メールによる問い合わせは《こちら》から
外部リンク

学位

  • PhD (Linguistics) ( 豪州マッコーリー大学 )

  • MA (English Language Education) ( 英国エセックス大学 )

学歴

  • 2013年12月
     

    豪州マッコーリー大学   言語学部   言語学専攻   博士   修了

  • 2000年8月
     

    英国エセックス大学   言語学部 英語教育学   修士   修了

  • 1995年8月
     

    英国ケンブリッジ大学 シドニ・サセックスカレッジ   歴史学   卒業

  • 1992年8月
     

    英国ブラッドフォードグラマースクール 高等学校   卒業

経歴

  • 2020年4月 -  

    中央大学理工学部教授

  • 2017年4月 - 2020年3月

    中央大学理工学部准教授

  • 2015年4月 - 2017年3月

    日本大学 経済学部 英語 専任教員 准教授

  • 2012年4月 - 2015年3月

    芝浦工業大学 工学部 共通学群 英語科目 専任教員 准教授

  • 2006年4月 - 2012年3月

    芝浦工業大学 工学部 共通学群 英語科目 専任教員 講師

  • 2003年4月 - 2006年3月

    神田外語大学 語学特別講師

  • 2000年9月 - 2003年3月

    シェーンランゲージサービス 法人部マネージャー

  • 1997年4月 - 1999年6月

    ECC外語学院 英語講師

  • 1996年1月 - 1996年6月

    上野学園大学 ALT 短期雇用

  • 1995年9月 - 1995年12月

    University of Cambridge Local Examination Syndicate (試験採点助手)

▼全件表示

所属学協会

  • Academy of International Business

  • Japan Association of Language Teachers (東京)

  • European Association of Japanese Studies 学会 (ドイツ)

  • JACET English for Specific Purposes 関東学会 (東京)

研究キーワード

  • ディスコース分析、クリティカルシンキング

研究分野

  • 人文・社会 / 言語学  / 言語学

論文

  • Persisting values in the Japanese workplace: Managerial attitudes towards work skills 査読

    David Rear

    Japan Forum   32 ( 1 )   2020年4月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Taylor & Francis  

    researchmap

  • International Comparisons of Critical Thinking: Correcting Myths about Asian Students 査読

    Rear, David

    Journal of ELT Research   4 ( 2 )   2019年8月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:University of UHAMKA, Jakarta  

    researchmap

  • One Size Fits All? The Limitations of Standardised Assessment in Critical Thinking 査読

    Rear, David

    Assessment & Evaluation in Higher Education   44 ( 5 )   664 - 675   2019年3月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Taylor & Francis  

    researchmap

  • Thinking Critically about Critical Thinking Tests 査読

    Rear, David

    Higher Education Review   50 ( 2 )   152 - 157   2018年10月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Tyrell Burgess  

    researchmap

  • Teaching Critical Thinking through Debate 査読

    Rear, David

    Modern English Teacher   27 ( 2 )   49 - 50   2018年7月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Pavilion Publishing  

    researchmap

  • Reframing the Debate on Asian Students an Critical Thinking: Implications for Western Universities 査読

    Rear, David

    Journal of Contemporary Issues in Education   12 ( 2 )   18 - 33   2017年12月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:University of Alberta, Canada  

    researchmap

  • A Review of Research on Critical Thinking and Asian Learners 査読

    Rear, David

    Proceedings of the 25th Annual KOTESOL International Conference   181 - 189   2017年10月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Korea TESOL  

    researchmap

  • The Language Deficit: A Comparison of the Critical Thinking Skills of Asian Students in First and Second Language Contexts 査読

    Rear, David

    Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education   2 ( 13 )   1 - 15   2017年9月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Springer  

    researchmap

  • A Critical Analysis of Japanese Identity Discourse: Alternatives to Nihonjinron 査読

    Rear, David

    Journal of Critical Perspectives on Asia   53 ( 2 )   1 - 27   2017年8月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:University of the Philippines  

    researchmap

  • Does Language Reflect Society or Vice Versa? The Sapir-Whorf Hypothesis and Linguistic Determinism

    Rear, David

    日本大学研究紀要   84   83 - 89   2017年4月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)  

    researchmap

  • Reforming Japanese-style Management: Destablising Hegemony through Discourse Intervention 査読

    Rear, David

    Contemporary Japan   28 ( 2 )   209 - 228   2016年9月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Taylor & Francis  

    researchmap

  • Cognition and Critical Thinking in CLIL

    Rear, David

    Content and Language Integrated Learning   1 - 4   2014年5月

     詳細を見る

    記述言語:英語   出版者・発行元:上智大学  

    researchmap

  • Converging work skills? Job advertisements and generic skills in Japanese and Anglo-Saxon contexts 査読

    David Rear

    ASIAN BUSINESS & MANAGEMENT   12 ( 2 )   173 - 196   2013年4月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:PALGRAVE MACMILLAN LTD  

    In the debate over whether Japanese business practices are converging upon those of other economies, little attention has been paid to the skills that are demanded of new employees. Through a qualitative analysis of job advertisements and work skill reports, this article compares discourses in Japanese and Anglo-Saxon contexts. It finds that, although official reports in Japan draw explicitly on Anglo-Saxon concepts, job advertisements offer a more complex picture, containing elements associated with traditional conceptions of the Japanese firm. The findings suggest that Japanese cultural traditions continue to have strong influence on corporate identities. Asian Business & Management (2013) 12, 173-196. doi: 10.1057/abm.2012.41; published online 6 February 2013

    DOI: 10.1057/abm.2012.41

    Web of Science

    researchmap

  • Discursive struggle and contested signifiers in the arenas of education policy and work skills in Japan 査読

    David Rear, Alan Jones

    Critical Policy Studies   7 ( 4 )   375 - 394   2013年

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Taylor & Francis  

    This article critically examines discourses of education policy and work skills in twenty-first century Japan. Conducting a close analysis of texts produced by the Ministry of Education (MEXT) and the Japan Business Federation, it combines analytical constructs from the Discourse Theory of Laclau and Mouffe with those from Critical Discourse Analysis (CDA) to identify two distinct discourses currently engaged in a struggle for hegemony: a discourse of individual-centered neoliberalism and a discourse of group-centered moral conservatism. This struggle can be described at the level of key signifiers, whose meanings are tacitly contested by the two discourses. In employing these antagonistic discourses within single texts and even single clauses, policymakers produce a hybridized but ultimately incoherent discourse that attempts to uphold the prevailing social order by harnessing the individuality of Japanese citizens into a vision of patriotism and national solidarity. © 2013 © Institute of Local Government Studies, University of Birmingham.

    DOI: 10.1080/19460171.2013.843469

    Scopus

    researchmap

  • コーパス分析を用いた工学英語教材開発ー電気電子建築編 査読

    Yamazaki, Atsuko, Kawaguchi, Keiko, Rear, David

    Papers of Technical Meeting on Innovative Industrial Systems   23 - 28   2012年3月

     詳細を見る

    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Institute of Electronics, Information and Communication Engineers  

    researchmap

  • Mixed messages: discourses of education in policy speeches to the Japanese Diet 査読

    David Rear

    ASIA PACIFIC JOURNAL OF EDUCATION   31 ( 2 )   129 - 142   2011年

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD  

    This paper will examine how Japanese education policy was articulated discursively from 1996 to 2010 in the semi-annual speeches of prime ministers to the Diet. It will identify three distinct discourses within these policy statements: a progressive discourse emphasizing the rights of individuals; a neo-liberal discourse of social independence and multi-tracked schooling; and a moral conservative discourse of patriotism and social conformism. In the 1990s, progressive and neo-liberal discourses held sway. Discursively, they were centred on key phrases such as kosei jushi ("respect for individuality") and sozosei (creativity), which were employed in a strategically ambiguous way to satisfy both progressive and neo-liberal demands. In the 2000s, however, right-wing politicians began to push a moral conservative agenda, which emphasized not the rights of individuals but their subservience to the wider needs of society and state. With neo-liberalism backed by powerful business interests, policymakers had to find a way to reconcile these two conflicting viewpoints discursively. They did this by binding the concept of individuality to traditional notions of Japanese identity and national citizenship, creating a hybrid discourse that attempted to blur the fundamental difference in ideologies.

    DOI: 10.1080/02188791.2011.566985

    Web of Science

    researchmap

  • A Systematic Approach to Teaching Critical Thinking through Debate 査読

    Rear, David

    English Language Teaching World   2 ( 1 )   1 - 7   2010年2月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:National University of Singapore  

    researchmap

  • Critical Thinking and Modern Japan: Discourses of Government and Business 査読

    Rear, David

    Electronic Journal of Japanese Studies   8 ( 1 )   1 - 16   2008年3月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:British Association of Japanese Studies  

    researchmap

  • A New Kind of Graduate? Discourses on Critical Thinking 査読

    Rear, David

    Proceedings of the 2007 JALT International Conference   17 - 23   2008年2月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Japan Association of Language Teachers  

    researchmap

  • The Development of Critical Thinking Skills through Debate 査読

    Rear, David

    Proceedings of the 13th Annual KOTESOL International Conference   119 - 124   2006年4月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Korea TESOL  

    researchmap

  • Can Learning Strategies be Taught?

    Rear, David

    神田外語大学紀要   18   321 - 335   2006年3月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)  

    researchmap

  • Independent Learning as Part of an English Proficiency Programme 査読

    Rear, David

    Proceedings of the 2005 LIA International Conference   1 - 22   2005年10月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Indonesia TESOL  

    researchmap

  • Film as a Tool for Developing Student Autonomy

    Rear, David

    Working Papers in Language Education   2   93 - 101   2005年3月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)   出版者・発行元:神田外語大学  

    researchmap

  • Individualisation of Instruction in the ESP/EAP Classroom

    Rear, David

    神田外語大学紀要   17   243 - 257   2005年3月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)  

    researchmap

▼全件表示

書籍等出版物

  • Science Inspirations

    ( 担当: 単著)

    成美堂  2024年4月 

     詳細を見る

  • Understanding the World Today

    ( 担当: 単著)

    南雲堂, 東京  2022年2月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   著書種別:教科書・概説・概論

    researchmap

  • Science Arena

    ( 担当: 単著)

    成美堂, 東京  2021年2月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   著書種別:教科書・概説・概論

    researchmap

  • Advances in Science

    Rear, David( 担当: 単著)

    南雲堂, 東京  2020年2月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   著書種別:教科書・概説・概論

    researchmap

  • Advancing ELT Education

    Zoghbor, W, Alexiou, T( 担当: 共著)

    Zayed University Press, Dubai  2019年9月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   著書種別:学術書

    researchmap

  • Understanding Our New Challenges

    Rear, David( 担当: 単著)

    成美堂, 東京  2018年2月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   著書種別:教科書・概説・概論

    researchmap

  • Essential Competencies for English Medium University Teaching

    Breeze R, Guinda S( 担当: 共著 範囲: pp. 51-63)

    Springer, Berlin  2016年10月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   著書種別:学術書

    researchmap

  • Innovation and Technology

    Rear, David( 担当: 単著)

    南雲堂, 東京  2015年2月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   著書種別:教科書・概説・概論

    researchmap

  • A Less Boring History of the World

    Rear, David( 担当: 単著)

    Random House, London  2012年10月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   著書種別:一般書・啓蒙書

    researchmap

  • 芝浦工業大学工学部 電気電子学専攻学生のための英単語例文集

    Yamazaki A, Kawaguchi K, Murakami K, Rear D( 担当: 共編者(共編著者))

    成美堂, 東京  2012年3月 

     詳細を見る

    記述言語:日本語   著書種別:教科書・概説・概論

    researchmap

  • Researching Twenty-First Century Japan: New Directions and Approaches for the Electronic Age

    Iles T, Matanle P( 担当: 共著 範囲: pp. 119 - 137)

    Lexington Books, Maryland  2012年1月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   著書種別:学術書

    researchmap

▼全件表示

講演・口頭発表等

  • Teaching Conference Presentations to Graduate Engineering Students

    ThaiTESOL International Conference 2023  2024年1月 

     詳細を見る

  • Change vs Continuity: Attitudes of Japanese Managers Towards Workplace Skills 国際会議

    AJBS 32nd International Conference, Copenhagen  2019年6月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • International Comparisons of Critical Thinking: Correcting Myths about Asian Students 国際会議

    2nd UICELL Conference on English Education, Jakarta  ( Jakarta, Indonesia )   2018年11月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Incorporating Independent Learning into a General English Course

    CamTESOL 14th International Conference, Phnom Penh  2018年2月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Asian Students and Critical Thinking: Examining the Evidence

    25th Korea TESOL International Conference, Seoul  2017年10月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Critical Thinking and Problem-Solving in EFL

    TESOL Arabia 2017 Conference, Dubai  2017年3月 

     詳細を見る

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Weakening the Hegemony of Japanese-style Management: Discourse Intervention through Keywords

    EAJS 2nd International Conference, Kobe  2016年9月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Teaching Critical Thinking to Lower-level Learners: A Step-by-Step Approach

    CamTESOL 10th International Conference, Phnom Penh  2014年2月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Teaching Critical Thinking in an ESP Context

    JACET ESP Kanto Chapter, Tokyo  2013年12月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Making an ESP Reading Course with Authentic Materials

    JACET ESP Kanto Chapter, Tokyo  2013年10月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Work Skills in Japanese and UK Contexts: A Qualitative Comparison of Job Advertisements

    AJBS 25th International Conference, Washington DC  2012年6月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Critical Thinking through Debate

    Educare (Singapore Teachers Union), Singapore  2011年2月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    researchmap

  • Discursive Ambiguity in Speeches to the Japanese Diet

    JALT 36th International Conference, Nagoya  2010年11月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Hybrid Discourse and Political Ambiguity in Japanese Political Speeches on Education

    Uni. Of Malaya Conference on Discourse and Society, Kuala Lumpur  2010年6月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • A Tale of Two Discourses: Critical Thinking in Japan

    JALT 34th International Conference, Nagoya  2008年11月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • The Development of Critical Thinking Skills through Debate

    13th Korea TESOL International Conference, Seoul  2005年10月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Independent Learning as Part of an English Proficiency Programme

    LIA 2005 International Conference, Jakarta  2005年3月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Using Film to Teaching Student Language Learning Autonomy

    Rear, David, Rosalia, Christine

    ETA-ROC Symposium on ELT, Taipei  2004年11月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

▼全件表示

受賞

  • Contemporary Japan Best Paper Prize 2018, Runner-Up

    2019年3月   Contemporary Japan (Journal)  

  • "Contemporary Japan Best Paper Prize 2018, Runner-Up"

    2019年3月   Contemporary Japan (Journal)