2025/05/21 更新

写真a

サンプソン, リチャード
SAMPSON, Richard
SAMPSON Richard
所属
理工学部 教授
その他担当機関
理工学研究科共通科目
連絡先
メールによる問い合わせは《こちら》から
外部リンク

学位

  • Doctor of Philosophy ( Griffith University )

  • Master of Applied Linguistics ( University of Southern Queensland )

学歴

  • 2014年7月
     

    Griffith University   College of Arts, Education and Law   Doctor of Philosophy (PhD)   博士   修了

  • 2008年4月
     

    University of Southern Queensland   Faculty of Education   Master of Applied Linguistics   修士   修了

  • 1998年5月
     

    University of South Australia   Faculty of Education   Bachelor of Education   卒業

  • 1997年3月
     

    University of South Australia   Faculty of Education   Bachelor of Teaching   卒業

経歴

  • 2024年4月 - 現在

    中央大学   理工学部   教授

  • 2020年4月 - 2024年3月

    立教大学   外国語教育研究センター   准教授

  • 2018年12月 - 2020年3月

    群馬大学   大学教育センター   准教授

  • 2013年4月 - 2018年11月

    群馬大学   専任講師

  • 2012年4月 - 2013年3月

    群馬工業高等専門学校   (准教授)

▼全件表示

所属学協会

  •   - 現在

    International Pragmatics Association

  •   - 現在

    International Association for the Psychology of Language Learning (IAPLL)

研究キーワード

  • Practitioner Research

  • Emotions in Social Interaction

  • Second Language Development

  • Language Learner Psychology

  • Complexity Thinking

研究分野

  • 人文・社会 / 外国語教育

論文

  • Scaffolding emotional communication in an L2 discussion course: strategies for talking around the facemask 査読

    Richard J. Sampson

    The Language Learning Journal   53 ( 3 )   323 - 336   2025年5月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 責任著者   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Informa UK Limited  

    DOI: 10.1080/09571736.2024.2382761

    researchmap

  • Innovating language motivation research: the localized possibilities of practitioner research 招待 査読

    Richard J. Sampson, Sal Consoli

    Innovation in Language Learning and Teaching   1 - 13   2025年4月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 責任著者   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Informa UK Limited  

    DOI: 10.1080/17501229.2025.2492293

    researchmap

  • Action research into learner and teacher motivation

    Richard J Sampson, Richard S Pinner

    2024年12月

  • A small lens on timescales and multimodality in classroom language learning emotions 査読

    Richard J. Sampson

    The Modern Language Journal   2024年12月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 責任著者   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1111/modl.12957

    researchmap

  • The emergence of gratitude in L2 group discussion: A small-lens study 査読 国際誌

    Richard J. Sampson

    System   123   1 - 15   2024年4月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Elsevier BV  

    In light of MacIntyre and Mercer’s (2014) demarcation of key areas in positive psychology for second language (L2) learning, this paper concentrates on gratitude. As part of wider practitioner research with Japanese undergraduates in an L2 discussion course, data were collected via introspective journals and videorecording of classroom action. Through initial interactions with this data, the author became aware of the significance of gratitude for students. Adopting Ushioda’s (2016) “small-lens” approach to classroom research, the study explored the wider extent, foci, and functions of gratitude referenced by learners over a semester, as well as integrating a finer focus on the ways in which gratitude emerged in one group. The paper utilizes qualitative multiple threading (Davis & Sumara, 2006; Sampson, 2021) to display the widespread degree of gratitude (noted in 72% of journal entries), explicit and implicit foci, and the ways in which participants recognized their own considerate actions. The potential functional role of gratitude in the development of binding relationships between students over the semester is also highlighted. Finally, multimodal analysis of video data (Norris, 2020) visually illuminates the subtle turns via which gratitude evolved and had significant and specific meaning for individuals in one
    discussion group.

    DOI: 10.1016/j.system.2024.103300

    researchmap

▼全件表示

書籍等出版物

  • Action research into learner and teacher motivation. Chapter in Burns, A & Dikilitas, K (Eds.), The Routledge Handbook of Language Teacher Action Research

    Richard J., Sampson, Richard S Pinner( 担当: 共著)

    Routledge  2025年 

     詳細を見る

  • Complexity in Second Language Study Emotions: Emergent Sensemaking in Social Context

    Richard J Sampson( 担当: 単著)

    Routledge  2022年6月  ( ISBN:9781032308449

     詳細を見る

  • From Darkness to Light: Teacher Immunity and the Emergence of Relatedness with Students. Chapter in Kimura, Y., Yang, L., Kim, T-Y., & Nakata, Y., Language Teacher Motivation, Autonomy and Development in East Asia (pp. 77-94)

    Richard J Sampson( 担当: 分担執筆)

    Springer  2022年5月 

     詳細を見る

  • Research into L+ study emotions: Practitioner-researcher suggestions for future directions (pp. 85-92 in Jessica Mackay & Thomas Wogan, ELT Research in Action: Working Together Towards Shared Goals)

    Richard J Sampson( 担当: 単著)

    IATEFL  2022年 

     詳細を見る

  • Preface (pp. 7-9 in Jessica Mackay & Thomas Wogan, ELT Research in Action: Working Together Towards Shared Goals)

    Richard J Sampson( 担当: 単著)

    IATEFL  2022年  ( ISBN:9781912588466

     詳細を見る

▼全件表示

MISC

  • Review of 'Complexity Theory and Language Development: In Celebration of Diane Larsen-Freeman'

    Richard J Sampson

    JALT Journal   2019年

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:書評論文,書評,文献紹介等  

    researchmap

  • Review of 'Identity, motivation, and autonomy in language learning'

    Richard J Sampson

    JALT Journal   2013年

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:書評論文,書評,文献紹介等  

    researchmap

講演・口頭発表等

  • Becoming and Being Oneself: Learners Weaving Agency in L+ Discussion

    Richard J Sampson, Saeko Machi

    PanSIG 2025  2025年5月 

     詳細を見る

    会議種別:ポスター発表  

    添付ファイル: PanSIG2025 PORTRAIT.pdf

    researchmap

  • Language Learning Emotions in Social Context 招待

    筑波大学英語教育学サブプログラム2024年度第2回フォーラム(動機づけ研究)  2024年10月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    researchmap

  • Intuition in Practice: Reflecting on the Dynamicity of Language Teaching and Research 国際会議

    Richard J Sampson, Richard Pinner

    Psychology of Language Learning 5  ( UNED, Madrid )   2024年5月 

     詳細を見る

    会議種別:シンポジウム・ワークショップ パネル(公募)   国名:スペイン  

    researchmap

  • Examining the sociality of L+ (study) emotions: A multimodal data session 国際会議

    Richard J Sampson

    Psychology of Language Learning 5  ( UNED Madrid )   2024年5月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)   国名:スペイン  

    researchmap

  • Working with Intuition in Language Teaching and Research 招待 国際会議

    Richard Pinner, Richard J Sampson

    ELTRIA  ( University of Barcelona )   2024年5月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)   国名:スペイン  

    researchmap

▼全件表示

受賞

  • Griffith University Chancellor's Medal 2014

    2015年7月   Griffith University  

    Richard J Sampson

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • Social emergence of additional language study emotions

    研究課題/領域番号:24K04041  2024年4月 - 2028年3月

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Chuo University

      詳細を見る

    配分額:4550000円 ( 直接経費:3500000円 、 間接経費:1050000円 )

    researchmap

  • Interactions between language learner emotion, feeling and identity

    2019年4月 - 2023年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  若手研究(B) 

      詳細を見る

    資金種別:競争的資金

    researchmap

  • Other-expectations and motivation in classroom English learning

    2015年4月 - 2018年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  若手研究(B) 

      詳細を見る

    資金種別:競争的資金

    researchmap

担当経験のある科目(授業)

  • 英語表現

    2024年4月 - 現在   機関名:中央大学

  • 英語ディスカッション

    2020年4月 - 現在   機関名:立教大学

  • 英語R&W

    2020年4月 - 現在   機関名:立教大学, 中央大学

  • CLIL Psychology

    2023年4月 - 2024年3月   機関名:立教大学

  • 英語ディベート

    2020年4月 - 2024年3月   機関名:立教大学

▼全件表示

学術貢献活動

  • Co-Editor-in-Chief, Journal for the Psychology of Language Learning

    役割:企画立案・運営等, 監修, 審査・評価, 査読

    2024年7月 - 現在

     詳細を見る

    種別:学会・研究会等 

    researchmap

  • Article Reviewer, SYSTEM

    役割:査読

      - 現在

     詳細を見る

    種別:査読等 

    researchmap

  • Article Reviewer, The Modern Language Journal

    役割:査読

      - 現在

     詳細を見る

    種別:査読等 

    researchmap

  • Article Reviewer, Innovation in Language Learning and Teaching

    役割:査読

      - 現在

     詳細を見る

    種別:査読等 

    researchmap