Updated on 2024/05/01

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NINOMIYA Rica
 
Organization
Faculty of Commerce Professor
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Degree

  • Master of Arts, ( University of Oregon, Department of East Asian Languages and Literatures )

Education

  • 1995.12
     

    University of Oregon,   Asian Studies   master course   completed

  • 1990.3
     

    University of Oregon,   American Studies (2nd B.A. 取得)   graduated

Research History

  • 2017.4 -  

    中央大学 商学部 教授

  • 2016.4 - 2017.3

    中央大学 商学部 准教授

  • 2010.4 - 2016.3

    一橋大学 国際教育センター 日本語教育部門 特任講師(初級集中・中級総合コースコーディネーター)

  • 2007.9 - 2010.3

    日本社会事業大学 社会福祉学部 非常勤講師

  • 2007.4 - 2010.3

    学習院大学 外国語教育研究センター 非常勤講師

  • 2000.4 - 2010.3

    国際基督教大学 日本語教育課程 非常勤講師

  • 1999.4 - 2000.3

    エヴァグリーン・ランゲージ・スクール 非常勤講師

  • 1999.7 - 1999.8

    国際基督教大学 夏期日本語教育プログラム 講師

  • 1996.1 - 1998.8

    "University of Oregon, Department of East Asian Languages and Literatures 専任講師"

  • 1996.1 - 1998.8

    University of Oregon, Department of East Asian Languages and Literatures 専任講師

  • 1990.9 - 1992.8

    ラドインターナショナルカレッジ日本校 教務課 (英語専任講師)

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Professional Memberships

  • 異文化間教育学会

  • 留学生教育学会

  • 大学教育学会

  • 小出記念日本語教育研究会

Research Interests

  • Japanese Language Pedagogy

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Japanese language education  / Japanese language education

Papers

  • Creativity and Intrinsic Motivation

    Rica Ninomiya

    106   91 - 125   2023.9

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

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  • 自己決定と内発的動機づけー自由な発想を引き出す自律性支援ー

    人文研紀要   ( 102 )   2022.9

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:中央大学  

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  • 正課の総合教育科目における多文化間共修ー協働活動での学部留学生に着目してー

    二宮理佳

    中央大学論集   ( 43 )   33 - 49   2022.2

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:中央大学  

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  • 文学作品の用例から探る女性発話による「ええ」の使用について:宮本百合子『伸子』、有島武郎『或る女』、吉屋信子『花物語』 Reviewed

    金山康子, 二宮理佳

    ICU日本語教育研究   15   3 - 20   2019.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:ICU  

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  • 文学作品の用例から探る応答表現「ええ」の様相ー谷崎潤一郎「痴人の愛」 Reviewed

    金山泰子, 二宮理佳

    ICU日本語教育研究   14   17 - 32   2018.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:国際基督教大学日本語教育研究センター  

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  • 自己内省ワークシートの効果−自己調整学習理論からの分析−

    二宮理佳

    中央大学論集   ( 38 )   1 - 13   2017.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:中央大学出版部  

    CiNii Books

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    Other Link: http://ir.c.chuo-u.ac.jp/repository/search/item/md/rsc/p/9583/

  • 文学作品を取り上げている中上級日本語教科書についての現状調査 Reviewed

    金山康子, 二宮理佳

    ICU日本語教育研究   ( 11 )   17 - 30   2016.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:国際基督教大学日本語教育研究センター  

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  • 複数回口頭発表と自己内省活動の効果−自己調整学習理論からの分析− Reviewed

    二宮理佳

    一橋大学国際教育センター紀要   ( 6 )   31 - 44   2015.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:一橋大学国際教育センター  

    DOI: 10.15057/27451

    CiNii Books

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    Other Link: http://hdl.handle.net/10086/27451

  • 多読と内発的動機づけ、及びメタ認知活動 Reviewed

    二宮理佳

    一橋大学国際教育センター紀要   ( 5 )   17 - 32   2014.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:一橋大学国際教育センター  

    DOI: 10.15057/26865

    CiNii Books

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    Other Link: http://hdl.handle.net/10086/26865

  • 多読授業が初級学習者の内発的動機づけに及ぼす影響 Reviewed

    二宮理佳

    一橋大学国際教育センター紀要   ( 4 )   15 - 29   2013.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:一橋大学国際教育センター  

    DOI: 10.15057/26695

    CiNii Books

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    Other Link: http://hdl.handle.net/10086/26695

  • 『ええ』の機能に関する考察−文学作品の用例分析を通して− Reviewed

    金山泰子, 二宮理佳

    ICU日本語教育研究   ( 9 )   33 - 44   2013.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:国際基督教大学日本語教育センター  

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  • 多読授業が情意面に及ぼす影響−動機づけの保持・促進に焦点をあてて− Reviewed

    二宮理佳, 川上麻理

    一橋大学国際教育センター紀要   ( 3 )   53 - 65   2012.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:一橋大学国際教育センター  

    DOI: 10.15057/26775

    CiNii Books

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    Other Link: http://hdl.handle.net/10086/26775

  • 実践報告:認知カウンセリングを援用したフィードバックセッションの効果−学習者の動機づけの保持・促進において− Reviewed

    小林文生, 二宮理佳

    一橋大学国際教育センター紀要   2 ( 2 )   111 - 122   2011.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:一橋大学国際教育センター  

    DOI: 10.15057/19307

    CiNii Books

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    Other Link: http://hdl.handle.net/10086/19307

  • 非母語話者の『はい』と『ええ』の使い分けについて Reviewed

    金山泰子, 二宮理佳

    ICU日本語教育研究   ( 7 )   19 - 31   2011.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:国際基督教大学日本語教育センター  

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  • 『はい』『ええ』の使い分けに関する考察 −テレビ映像を使用したインタビュー調査を通して− Reviewed

    二宮理佳, 金山泰子

    ICU日本語教育研究   ( 6 )   3 - 21   2010.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:国際基督教大学日本語教育センター  

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  • 『はい』『ええ』の使い分けに関する意識調査−漫画を使用したアンケートを通して− Reviewed

    金山泰子, 二宮理佳

    ICU日本語教育研究   ( 5 )   19 - 44   2009.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:国際基督教大学日本語教育センター  

    CiNii Books

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  • 調査報告:初級教科書に現れる『ええ』についての調査報告−初級における応答表現指導についての一考察− Reviewed

    二宮理佳, 金山泰子

    ICU日本語教育研究   4 ( 4 )   39 - 57   2008.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:国際基督教大学日本語教育研究センター  

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    Other Link: http://id.nii.ac.jp/1130/00000319/

  • 『はい』『ええ』の使い分けに関する意識調査 Reviewed

    金山泰子, 二宮理佳

    ICU日本語教育研究   3 ( 3 )   3 - 31   2007.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:国際基督教大学日本語教育センター  

    This paper examines the difference in the usage of "hai" and "ee" between Japanese and non-Japanese speakers. Subjects are 29 Japanese (14 Japanese language instructors and 15 Japanese) and 15 non-Japanese speakers. The results are as follows: (1) for the non-Japanese speakers, the honorific aspect is more influential in deciding whether to use "hai" or "cc" than it is for the Japanese speakers; (2) by using either "hai" or "ee," the Japanese as well as some non-Japanese speakers show an intention to control the distance between speakers; (3) compared to the Japanese speakers, the non-Japanese speakers show less of an intention to present their feelings, attitudes, and standpoints more actively; and (4) the non-Japanese speakers use "ee" less frequently than do the Japanese speakers. The function of "ee" was further examined based on the research. As a result, we conclude that the "ee" has extensive functions and effects, which lead to diversity in the usage of "ee," especially among Japanese speakers.

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    Other Link: http://id.nii.ac.jp/1130/00000290/

  • 『ええ』の機能についての一考察 −『はい』との比較を通して− Reviewed

    二宮理佳, 金山泰子

    ICU日本語教育研究   2 ( 2 )   51 - 63   2006.3

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:国際基督教大学日本語教育センター  

    This paper examines the function of "ee" in terms of honorific expressions. Precedent studies (Kitagawa 1973, Hinata 1980) define "hai" as "recognition response" and "ee" as "agreement response." Based on this definition, this paper analyzes two dialogue patterns: dialogues in which only "hai" is used and those in which both "hai" and "ee" are used Through this analysis, we examine the function of "ee" in comparison with that of "hai." As a result of the analysis, we found that the degree of shared information between speakers is crucially relevant in terms of deciding the usage of "hai" and "ee." The degree of shared information determines the relationship and degree of formality between the speakers. In order to use "ee," speakers must share information since it is not possible to express agreement without shared information. Furthermore, in order to express agreement, speakers must undergo the process of evaluation and judgment for what they hear. Therefore, the utterance of "ee" reduces the distance between speakers and consequently, reveals a sense of equality. As a result, we conclude that the function of "ee" as a response that actively expresses the speaker' s opinion and feeling, enables the sharing of information between speakers, and places them in an equal position with respect to the other. An inappropriate usage of "ee" may lead to excessive closeness and equality, and may consequently give negative impressions. It is considered to be meaningful to incorporate these points into classroom teaching.

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  • スキット活動における『笑いの効用』-動機づけの側面からスキットプロジェクトを考察する- Reviewed

    二宮理佳

    ICU日本語教育研究   1 ( 1 )   23 - 42   2005.3

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:国際基督教大学日本語教育センター  

    This paper presents an analysis of the skit project in which students were instructed "to make the audience laugh by using the Japanese language." This project was organized in the beginning and intermediate-level class. The analysis was carried out from the viewpoint of learners' motivation. In terms of motivating students, this project has been successful when organized in the past 6 classes. In order to investigate the effect of this project on students' motivation, all the phases of the project were studied. The entire activity was analyzed on the basis of the authors' observation of students' involvement in. the assignment and students' comments; further, the effect and function of "laughter" -the core assignment-were examined. Consequently, the effective factors for motivation and the 6 functional roles of "laughter" were identified. The author concludes that these 6 roles are possibly responsible for effectively motivating learners. Based on the results of this study, 7 suggestions that would be useful in designing future class activities, which motivate learners, are put forth in the conclusion.

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Books

  • 日本語教師のための実践・作文指導

    石黒圭ほ( Role: Joint author担当:第8章「フィードバックでモチベーションを高める:成功期待感の湧く添削・評価」|rn|第18章「モチベーションを高めるフィードバックの実際:3色添削を例に」)

    くろしお出版  2014.10 

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    Responsible for pages:74-83,187-198   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

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MISC

  • 大学生の「はい」「ええ」の使い分けに関する意識調査―漫画を使用したアンケート調査を通して― Reviewed

    二宮理佳

    ICU日本語教育研究   16   23 - 38   2020.3

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    Language:Japanese   Publishing type:Rapid communication, short report, research note, etc. (bulletin of university, research institution)   Publisher:国際基督教大学グローバル言語教育研究センター  

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  • 新しい日本語教材−読解−

    二宮理佳, 宮部真由美

    ことばと文字   ( 4 )   73 - 80   2015.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)   Publisher:くろしお出版  

    CiNii Books

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  • 実践報告:中級指導における2つの試みから-書写の効用および生教材の位置づけ-

    遠藤藍子, 二宮理佳

    ICU夏期日本語教育論集   ( 17 )   134 - 139   2000.12

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    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (other)   Publisher:国際基督教大学日本語教育研究センター  

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Presentations

  • 大学日本語教員は教育の主体行為として自己をどう位置づけるかー日本語クラスの外でも多くを学ぶ学部留学生の語りを受けてー

    異文化間教育学会第41回大会(オンライン開催)  2020.6 

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    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 「学びやすく、質の高いアカデミックな日本語学習」のためのシラバス再構築の試みー読解・作文教育の技能からみる学習シラバスー

    二宮理佳, 宮部真由美

    ヴェネツィア2018年度日本語教育国際教育大会  2018.8 

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    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 応答表現の使い方に関する考察

    二宮理佳, 金山泰子

    沖縄県日本語教育研究会第15回大会  2018.3 

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    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

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Research Projects

  • 高等教育機関で学ぶ留学生に対する日本語教育シラバスの再構築

    2016.4 - 2019.3

    文部科学省  科学研究費補助金(日本学術振興会・文部科学省)-基盤研究(C) 

    太田陽子

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    Grant type:Competitive

    コーパスデータを用い、現行の日本語教育におけるシラバスを再構築するための基礎データの精査・それにもとづく4技能のシラバス案を作成する。

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Social Activities

  • 講演・教師研修「日本語初級教科書の使い方」:National Research University "Higher School of Economics" (モスクワ)にて4日間

    Role(s): Lecturer

    2013.9    

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